Історія човни

Надувні гумові човни з'явилися в XIX столітті. У 1840-х роках Пітер Халкетт сконструював човен власної оригінальної конструкції для британських дослідників в Арктиці.
В даний час для виробництва надувних човнів найчастіше використовується синтетична (полімерна) тканина, яка за своїми експлуатаційними властивостями перевершує гуму. На зміну човнам з гуми і «тентових» тканин прийшли надувні човни із спеціальної човнової тканини на основі армованого полівінілхлориду. Човни виготовляються з високоякісного ПВХ-тканини — масло-, бензо-, зносостійкого і не схильною до впливу ультрафіолетового випромінювання. У сучасних моделях надувних човнів застосовується п'ятишарова тканина, що складається з одного армуючого шару, двох герметизуючих і двох захисних шарів. Вагова щільність тканини варіює від 750 г/м2 для малих гребних човнів до 1100 г/м2 і більше для моторних човнів довжиною від 360 див.
Різновиди
За варіантами використання поділяються на човни загального застосування (аматорські) і човни спеціального призначення (патрульно-рятувальні, військові тощо).
По класу рушія діляться на гребні і моторні човни. У деяких моделях гребних човнів передбачений навісний (знімний) транец, що допускає установку човнового мотора.
Конструктивно поділяються на:
- сланевые плоскодонні човни;
- човни з розбірними пайолами і надувним кілем;
- човен з надувним жорстким днищем (англ. air desk);
- човни з жорстким корпусом і надувними балонами (англ. rigid-hulled inflatable boat, RHIB).
Плоскодонні надувні човни характеризуються найменшою вагою і габаритами транспортувальної сумки, мінімальним часом приведення в робочий стан. Мінімальну жорсткість днища надає слань (настил) з водостійкої фанери. Прямокутні елементи настилу монтуються в передбачені для цього тканинні пази на внутрішній стороні днища.
У човнах з жорстким днищем (розбірними пайолами) використовується додатковий балон, розташований подовжньо між пайолами і внутрішньою стороною тканинного днища. Тиск повітря в цьому балоні надає днищу човна килеватость, що робить її більш комфортною при русі в режимі глісування. Пайолы виготовляють з водостійкої фанери або анодованого алюмінію.
На човнах з надувним жорстким днищем замість пайол використовується настил із спеціального матеріалу з поперечними волокнами (англ. double wall). В цей днище нагнітається повітря під високим тиском (близько 1 кг/см2, у балонах зазвичай підтримується тиск 0,25 кг/см2). Вага таких човнів, час приведення в робочий стан і жорсткість днища менше, ніж у човнів з пайолами.
Найкращими морехідними характеристиками відрізняються човни з жорстким корпусом і надувними балонами по периметру човна (за винятком кормовій частині). По суті, це гібрид надувний човни і катери з цельнопластиковым корпусом. Балони оберігають човен від перекидання на віражах і утримують судно на плаву при русі в водоізмещающем режимі. При глиссировании човен стикається з водою тільки кормової поверхнею днища завдяки виникла на великій швидкості підйомної силі.